Naslovna Projekti Svi projekti Uređaj za upozoravanje o prekoračenju brzine

Uređaj za upozoravanje o prekoračenju brzine

Uređaj je dizajniran da upozorava vozača automobila da je dostigao podešenu brzinu kretanja. Ovim uređajem eliminiše se potreba gledanja u brzinomer, kao i mogućnost kažnjavanja od strane saobraćajne policije. Postoji striktni odnos između broja obrtaja motora vozila i brzine vozila, pa ovaj uređaj prati broj obrtaja i u slučaju dostizanja podešene granice, oglašava se zvučnim i svetlosnim indikatorima. Izvanredna karakteristika leži u činjenici da nije potrebno povezivati uređaj sa motorom.
 

 Kolo IC1 (Slika 1) formira diferencijalni pojačavač za elektromagnetne impulse koje generišu svećice motora, a koji se prikupljaju pomoću zavojnice L1. IC2A dodatno pojačava impulse, a inverteri IC2B do IC2F obezbeđuju čist pravougaoni signal. Monostabilni multivibrator IC3A se koristi kao frekventni diskriminator, napon na njegovom pinu 6 će porasti kada se dostigne podešena brzina (podešena pomoću potenciometra R11). IC3B, tranzistori i ostale prateće komponente obezbeđuju merenje vremena za deo uređaja namenjen za signalizaciju, čiji su glavni delovi piezo zvučnik i LED D5. Dioda D3 uvodi mali histerezis.

shema uredjaj za upozoravanje o prekoracenju brzine elektronika projekti automatika.rs
Slika 1. Električna šema uređaja.

Napomene o radu uređaja
  • LED D1 služi prilikom podešavanja uređaja, kako bi se posmatralo emisija elektromagnetnih impulsa. Nakon podešavanja, LED D1 i otpornik R1 mogu biti uklonjeni, kako bi se smanjila potrošnja.
  • Tokom prethodne operacije, morate podesiti i potenciometar R8, kako biste dobili što bolje rezultate. Najbolja podešavanje se dobijaju kada se trimer podesi na 10-20k.
  • Prvo podešavanje se vrši kada motor vozila radi, a vozilo stoji u mestu.
  • Uređaj možete podešavati i uz pomoć druge osobe koja će voziti automobil brzinom za koju želite da bude granična. Za to vreme, vi ćete okretati potenciometar R11 dok ne čujete zvučni signal i dok LED D5 ne počne da svetli.
  • L1 može biti komercijalni induktor od 10mH. Ako želite veću preciznost, možete napraviti zavojnicu od 130 do 150 zavojaka, emajlirane žice prečnika 0.2 mm, na kalupu prečnika 5 cm. Skinite kalem sa kalupa i oblepite ga izolir trakom.
  • Potrošnja struje je oko 10mA. Ako želite da koristiti napajanje iz automobila, možete povezati uređaj na utičnicu upaljača. U tom slučaju otpornik R20 mora biti 330R.
  • U zavisnosti od broja cilindara motora, R11 nekada neće moći da podesi uređaj na odgovarajući način. U nekim slučajevima morate koristiti R11=200k i R12=100k ili manje.
  • Da biste izračunali odnos frekvencije i broja obrtaja četvorotaktnog motora, možete koristiti sledeću formulu:

Hz=(broj cilindara * broj obrtaja)/120

  • Kod dvotaktnih motora formula bi bila:

Hz=(broj cilindara * broj obrtaja)/60

  • Uređaj ne radi kod vozila sa dizel motorima.

 Napomena: Uređaj je tako konstruisan da meri broj obrtaja motora i da prema tome određuje kojom se brzinom kreće automobil. Ovakav režim rada je moguć jedino kada je menjač vozila uvek u istoj brzini (npr. kada se vozi autoputem, pri čemu je menjač najčešće u najvećem stepenu prenosa). Tada se ovaj uređaj može koristiti za upozorenje o dostizanju određene brzine. U drugim slučajevima, može se koristiti kao uređaj koji vas opominje da ne vozite svoj automobil na previše visokom broju obrtaja. Na taj način štedite motor i produžavate mu radni vek.

NEMA KOMENTARA

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Exit mobile version