Kontrola BDC motora (brushed DC – oznaka za motore jednosmerne struje sa četkicama) u oba smera zahteva uređaj koji se zove drajver u H-mostu (Full-bridge’driver). Ovaj uređaj predstavlja pojačavač snage koji je najčeše izveden sa PWM (Pulse Width Modulation – širinska impulsna modulacija) upravljanjem. Naziv ovog uređaja, H-most, je dobijen po šematskom prikazu, na kojem prekidački tranzistori i motor formiraju slovo H.

Slika 1. Šematski prikaz H-mosta
Da bi se razumelo kako funkcioniše ovaj uređaj, neophodno je rastaviti ga na dve strane ili dva polumosta. Levu stranu mosta čine tranzistori Q1 i Q2, dok desnu stranu čine tranzistori Q3 i Q4. Svaki od ovih polu-mostova ima mogućnost da na pin motora, za koji je vezan, dovede napajanje ili da ga spoji sa masom. Na primer, kada je Q1 propusno a Q2 nepropusno polarisan, levi pin motora će biti na potencijalu napajanja. Ako uzmemo još i Q4 propusno a Q3 nepropusno polarišemo, spojidemo drugi pin sa masom, time ćemo zatvoriti strujno kolo i struja će poteći kao što je prikazano strelicom. Na taj način smo ostvarili obrtanje motora u jednu stranu, unapred (Forward).
Svi režimi upravljanja su prikazani u Tabeli br.1:
NAPOMENA:
Frekvencija PWM signala je veoma bitna za ispravno upravljanje BDC motora. Suviše niska učestanost će imati za posledicu pištav motor na niskim obrtajima sa sporim odzivom na promene. Visoke učestanosti smanjuju efikasnost sistema usled prekidačkih gubitaka u tranzistorima. Kompromisni opseg frekvencije PWM signala je od 4 kHz pa do 20 kHz. Generalno, prepočuje se eksperimentisanje sa frekvencijom PWM signala kako bi se za željeni motor našla odgovarajuća.
Za srce drajvera, u ovom projektu, izabrano je integralno kolo L6203 (DMOS FULL BRIDGE DRIVER), firme SGS-Thompson. Ovo kolo predstavlja H-most koje u sebi kombinuje DMOS tranzistore snagaše, CMOS i bipolarnu tehnologiju. Karakteristike kola su sledeće:
- Napajanje od 10 do 48 VDC
- Maksimalna struja od 5 A
- Radna frekvencija do 100 kHz
- Kompatibilnost sa TTL signalom
- Zaštita od aktiviranja oba tranzistora u polu-mostu
- Zaštita od pregrejavanja
- Visok stepen korisnosti
Za detaljnije podatke o integralnom kolu poslužiti se njegovim Datasheet-om.

Slika 2. Blok dijagram integralnog kola L6203

Slika 3. Kućište integralnog kola L6203

Slika 4. Šematski prikaz iz Datasheet-a
Komunikacija sa kolom se ostvaruje putem DB-9 ženskog konektora na štampanoj ploči.
Izgled i dimenzije štampane ploče dati su na slici:

Slika 6. Šematski dijagram drajvera























![LearningGripper – Festo projekat inspirisan prirodom [VIDEO]](https://www.automatika.rs/wp-content/uploads/2013/06/maxresdefault-3-218x150.jpg)








